Härliga lördag!

Båda hästarna har fått en chillvecka.. Jag har varit sjukt trött och motivationen har varit lika med noll... Bettan har fått gå med dipon en dag över bommar, vilket gick kalas! Och igår fick iaf bettis springa på töm och det gjorde hon med bravur! Det var ju rätt länge sen sist jag Tömkörde och det är verkligen så roligt att se framstegen! Först hade jag tömmarna rakt till bettet, skrittade mest och fick henne att söka sig i en riktigt låg form. I skritt gick det bra och i trav sådär, så då satte jag dom genom bettet och tillbaka till longergjorden. Då blev det stor skillnad. Jobbade först i ett bra tempo och att hitta formen. Sen gjorde jag MYCKET övergångar och tempoväxlingar, det var så roligt att se bakbensaktiviteten i avsaktningarna! Hon satte sig verkligen utan att jag ens gjorde något. Sist så flyttade jag ner tömmarna så de satt mellan benen istället och då fick hon verkligen jobba med ryggen! Jobbade mycket i galopp med fattningar och öka/minska. Det gjorde hon faktiskt riktigt bra, lite svårt ibland i minskningarna då man inte har några skänklar om!! Vi tog lite trampjobb efter det och det gick faktiskt ärr förväntan, men även där lite svår att bromsa och använda spöet samtidigt..!
Avslutade med lite bomjobb och det gick kalasbra, hon blev jättebra i formen och trampade fint inunder sig!

Millen har också fått springa fint med dipon, vilket han gör så jäkla bra! Han fick också kliva över bommar och det tyckte han var lite konstigt, så när vi bytte varv fick jag ta av dipon, så att han inte skulle få panik och vart sprang mille med huvet!? Jo nere i marken! Lär han sig fort? Eeh jaaa! Han har haft dipon på tre gånger och har redan fattat grejen, medan Bettan lixom fortfarande (mer än ett halvår) senare inte är helt bra med den..
Sen har han fått gå ut i skogen också, han är verkligen pigg och glad! Snabb och lätt i rumpan kan man ju säga.. Hmm, helt plötsligt hände det! Tur att han är snäll ändå!

Idag har faktiskt båda hästarna fått vila, har varit i nynäs och bara gått runt och kikat lite och sen myst med syrran! Ibland måste man bara få njuta av att det är helg!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback