Fredag

Man blir så glad när man tänker att det äntligen är helg, men så kommer man på att man har helgfodring..!

Igår fick bettan en vilodag. Men millen fick sig ett pass på ridbanan, han skötte sig kalasbra! Gjorde rätt mycket övergångar, vilket gick väldans bra, då han var rätt så pigg! Han simmade sig lite när han tyckte det blev jobbigt att få med sig yttersidan i svängen, men han var inte särskilt svårövertalig!
Vi jobbade mycket med formen och att strecha ut, vilket han har otroligt lätt för. Det är lite skönt att sitta på en sån häst också! Nu ska jag försöka få honom att jobba mer med bakbenen, men nu när han är så pigg och busig är det svårt att pressa honom, då det kommer mycket spark och bock då. Så jag valde att mest foka på formen och ha honom rak. Han är duktigt och så himla rolig att rida, man får verkligen en bra känsla så fort man gör rätt!

Idag har jag endast ridit Bettan, det blev en stund i ridhuset med kandaret. Hon är väldigt framåt för tillfället, vilket gör att det blir lite hastigt. Så jag måste våga hålla i henne lite mer nu igen, när jag äntligen lärt mig att slappna av i armarna.. Visst är det konstigt att man alltid måste göra tvärt mot vad man precis lärt sig.
Jag gjorde lite skolor, vilket går bra, men hon måste även där sätta sig lite mer såklart!
I galoppen övade jag byten och samling och förvänd lite blandat. Både för att hon ska arbeta hela tiden och dels för att hon ska lära sig att inte hålla på att byta hela tiden.
Bytena sitter otroligt mycket bättre, men hon blir lite hög och lite snabb. Men byten från vänster till höger blir bäst, åt andra hållet blir sprången lite korta. Men det kommer släppa desto säkrare vi båda blir!

Nu taggar vi till inför årets sista tävling och vår debut i Msv b. Om jag bara vågar slappna av och inte hålla i henne för mycket så kommer det lösa sig!

Nu blir det natten för mig och lilla Arthur!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback