Bajsväder..

Åååååh vad sämst väder det har varit idag.. Regn och snöblask hela jäkla dagen... Hade en lektion vid elva, sen fixade jag lite i stallet innan jag gick hem och käkade lunch. Sen fixade jag och mamma klart stallet och sen tog vi in lite hästar. Och oj så de frös! Bettans täcke hade lixom blivit blött rakt igenom, så hon stod och darrade som aldrig förr... De andra frös också, men var iaf inte blöta..
Så Bettan fick äta lite med fleecetäcke och ylletäcke på och sen begav vi oss till ridhuset, när vi kom fram såg vi ut som snögubbar... Bettan skakade igen när vi kom till ridhuset, stackaren, har aldrig sett en häst frysa så mycket.. Så vi tog en riktigt lång uppvärmning med täcke på så att hon skulle bli riktigt varm. Jag fokade bara på att vara mjuk och still i handen och inte foka så mycket på formen och såklart då blir det ju bra.. Konstigt detdär..
Hon var riktigt bra i alla gångarter och blev riktigt avslappnad, så det kändes asskönt att ha hittat tillbaka till det.
Sen gjorde vi öppna på volt i trav, vilket gick mycket bättre idag. Inte alls lika hackigt och buppigt. Det svåra är att hon saktar ner så jäkla mycket (för att det är jobbigt), och när jag då går på med spöt så antingen flyttar hon för mycket eller så buppar hon med rumpan.. Men som sagt mycket bättre idag, vilket är jätteskönt. Hon blev inte alls lika stark, så då kan ju jag få ut mer av det. Men jag måste verkligen träna på min sits igen, så får nog lov att bli en hel del pass utan stigläder nu igen.
I galoppen tränade vi samling och ökning. I vänster var det lite svårare, hon kommer inte riktigt tillbaka till samma lugna galopp där och inte heller de riktigt stora sprången i ökade, men det blir bättre och bättre för varje övergång jag gör, så det är bara träna,träna,träna. I höger gick det kalasbra. Kunde samla ihop jättemycket med nästan inget tryck i handen alls och sedan öka på ganska bra. Jag rider ju konstigt när jag ska öka, antagligen från den dåliga tiden och förväntar mig att det ska gå lika dåligt. Men det är klart att det gör det när jag rider som att det ska bli spänt, men det blir bättre och bättre faktiskt.
Avslutade med lite öppna längs långsidan, Bettan var trött och det gick sådär, hittade inget riktigt bra flyt och hon tjaffsade emot en hel del, men i slutet blev det bättre.
Längtar verkligen tills vi får upp speglar i ridhuset, då kan jag kontrollera om formen är bra, då jag har svårt att känna det. Idag har jag faktiskt ingen aning, för formen kändes halvbra, men ändå tror jag att det är ganska bra. Jag ser framför mig en kalle anka häst, men ser jag henne på film ser det ju ändå helt okej ut lixom.
Så nu har jag bestämt mig för att försöka lita på att formen är bra och är den inte det så kommer den bli bra när hon blir bra, så länge hon inte spänner upp nacken som bara hon kan.

Millen fick vila idag, då vi helt plötsligt bestämde oss för att käka julbord på sjöbodarna. Det var mysigt och lite julkänsla har faktiskt krypit sig in!
Nu blir det julkalendern och sedan sängen, imorgon har jag sovmorgon! Hoppas att Arthur är trötter!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback